Min rotte tilter hovedet og har dårlig balance

Er din tamrotte begyndt at nyse? Kommer der mislyde når den trækker vejret? Har den pludselig fået en knude? Desværre hænder det, at vores små venner bliver syge, og så er der hjælp at hente her...

Redaktør: Lylle My

Besvar
Buster
DTF Forum Medlem
Indlæg: 1
Tilmeldt: ons apr 25, 2018 2:31 am

Min rotte tilter hovedet og har dårlig balance

Indlæg af Buster » ons apr 25, 2018 2:47 am

Hej, min rottes hovede tilter til den ene side, og hun har nærmest ingen balance.
Har hørt at det kan skyldes alt fra ørebetændelse til svulster og blodpropper.
Hun har for syv uger siden født et kuld, to af ungerne er lige blevet givet væk, ved ikke om det kan have nogen relevans?
Vi tager hende til dyrlægen imorgen, men det ville være rart at høre fra andre.

Er der nogen der har erfaring med dette? Hvad skyldtes det?

Vh

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Re: Min rotte tilter hovedet og har dårlig balance

Indlæg af Lylle My » ons apr 25, 2018 9:25 am

Langt de fleste gange skyldes headtilt en betændelsestilstand i øret, der giver rotten slemme smerter, og derfor vil den tilte hovedet til dén side, hvor smerten sidder. Men nogle gange kan den skæve holdning i stedet skyldes et problem i hjernen - netop en blodprop eller en hjernesvulst. Hvis dét er tilfældet, vil rotten meget tit have problemer med at spise eller med at holde maden i den ene forpote pga manglende kontrol af den ene kropsside

Hvis det skyldes en mindre blodprop, vil rotten normalt langsomt oparbejde en bedre balance med tiden - men helbredelsen kan være en stakket frist, fordi én blodprop meget ofte følges af flere. Hvis det er en svulst i hjernen, vil det bedste for rotten være at give den fred, inden smerterne bliver fuldstændig ubærlige for den... men hvis det er en betændelsestilstand i det indre øre, vil en god, solid behandling med antibiotika fjerne betændelsen. Meget tit vil rotten alligevel fortsætte med at tilte hovedet en smule til den ene side resten af sit liv... Den vil bare ikke længere have smerter, fordi selve betændelsen er blevet fjernet. :)

Af dén grund plejer dyrlægen som det første at behandle headtilt med antibiotika.
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

Besvar