LUX Ursus, f. 08.09.2012, d. 24.06.2014

Har du mistet din kære tamrotte. Få afløb for dine følelser og skriv dét, som du syntes skal stå på gravstenen - som et evigt minde!

Redaktør: Lylle My

Besvar
Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

LUX Ursus, f. 08.09.2012, d. 24.06.2014

Indlæg af Lylle My » fre jul 11, 2014 12:31 am

Hér for to uger siden måtte jeg tage afsked med min dejlige halvgamle dreng, LUX Ursus. Det var ikke helt uventet, for i løbet af den sidste måned var han begyndt at se mere og mere træt ud, og havde også tabt sig lidt. Men eftersom han spiste fint og ikke virkede til at have specielt ondt, og hans fem burkammerater konstant nussede og puslede om ham og puttede sig tæt ind til ham, håbede jeg til det sidste på, at han ville sove stille ind i deres arme.
Men så let skulle det desværre ikke gå. Lige til det sidste kunne han få anfald af legesyge, hvor han tumlede rundt sammen med sine venner på sofaen og virkede frisk som en fisk... men jeg kunne se, at han var begyndt at knibe øjnene mere sammen end han plejede, og at han ikke ikke længere virkede helt afslappet, når han sov - så der var ingen tvivl om, at han nu var begyndt at have ondt ét eller andet sted. :|

Dyrlægens undersøgelse viste, at hans tænder var blevet en smule skæve, og grunden til dét viste sig at være en hård kugle, der sad lige under hans hage - lige dér, hvor fortændernes rødder sad. Om det var en tandbyld eller en svulst kunne han ikke sige uden en nærmere undersøgelse, men eftersom det var kommet meget langsomt i løbet af en måned, var en svulst nok mest sandsynligt - og under alle omstændigheder var det meget usandsynligt, om hans fortænder ville kunne reddes, uanset om "kuglen" viste sig at være det ene eller det andet. Så jeg valgte at lade ham få fred med det samme, inden han begyndte at få problemer med at spise.

Jeg havde én af hans yngre burkammerater, Manue Blanco Romasante, med. (han havde blødt ud af det ene øre et par gange, men det viste sig gudskelov, at han bare havde kradset sig i øret - så 10 dage med øredråber ordnede dét lille problem)
Da Ursus havde fået sin sprøjte, gik han roligt hen til sin lille ven, lagde sig tæt ind til ham og hvilede sit hoved på hans skulder - og sov stille ind. Det var en god død for Ursus, men det var et stort chock for Manuel Blanco Romasante... Han bevægede sig stort set ikke på hele hjemturen, og efter vi kom hjem nægtede han at lade mig røre ved sig.
Så jeg gjorde noget, jeg aldrig har gjort før... jeg sad med Ursus i en lille æske på skødet, og lod de andre tage afsked med ham, hvis de ville. De tre yngste var henne ved ham flere gange og snuse til ham, groome ham og puffe til ham med forpoterne. Men efter et stykke tid fandt de ud af, hvad døden betød - og så accepterede de at han var væk, og ikke kunne vækkes til live igen. Efter dét kunne jeg igen få lov at nusse med Manuel Blanco Romasante. Han havde tydeligvis fået bearbejdet dét chock, oplevelsen ved dyrlægen havde givet ham.
De to ældste burkammerater var ikke interesseret i at tage afsked. De så ham inde fra buret, sad meget stille et øjeblik og kiggede på ham med store øjne... og derefter gik de sammen op i en hængekøje og puttede sig tæt ind til hinanden.

Farvel, smukke gamle Ursus. I sin tid, i dit fødehjem, havde du været kuldets lille skravl, der kun lige akkurat klarede at hage dig til livet. men du voksede dig stor og stærk, og blev en højt respekteret alfa for mine andre drenge.
Jeg savner dig, Ursus. :cry:


Ursus på hans første dag i hjemmet, hvor han blev budt velkommen af den daværende alfa, LUX Chocolate:

Billede


..og gamle halvtrætte Ursus sammen med sin bedste kammerat, LUX Hercules... kun et par uger, inden jeg måtte sige farvel til ham:

Billede
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

erfort
Rotteforum afhængig
Indlæg: 3756
Tilmeldt: søn jan 23, 2011 7:38 pm
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Indlæg af erfort » fre jul 11, 2014 8:23 am

Hvil i fred skønne bamsefar.
Tænk at lille Ursus er gået bort, det er helt underligt at tænke på.
Mvh. Puk
Som synes hun er heldig, fordi hun deler hjem med: Cloak, Panda, Gandalf & Dobby <3

Brugeravatar
Horizon
Rotternes Herre
Indlæg: 1805
Tilmeldt: søn feb 14, 2010 11:09 pm
Geografisk sted: Århus
Kontakt:

Indlæg af Horizon » fre jul 11, 2014 11:46 am

Hvor var han en fin dreng.
Hvild i fred smukke Ursus. :(
Billede

LUX Rotter
Logge ud? Hvad er det?
Indlæg: 7469
Tilmeldt: ons dec 12, 2007 12:38 pm
Geografisk sted: Lillevorde, Aalborg
Kontakt:

Indlæg af LUX Rotter » lør jul 12, 2014 11:43 pm

Åh Ursus - "Lille Bjørn" <3
Mange gange troede jeg ikke du ville overleve, men du var en fighter.
Du var så lille, tynd og skravlet, men du kilede dig fast og ville ikke slippe livet. Jeg spåede at du aldrig ville blive ret gammel, hvis vi overhoved var heldige at du klarede den.
Du fik det eneste hjem, du sku ha - ingen andre steder måtte du flytte hen ellers var du blevet boende her.
Men hvor er jeg glad for, at din madmor og jeg blev enige om, hvor du sku bo.... og det tror jeg absolut ikke du var utilfreds med.
Du var så stor og fin, sidst jeg så dig.

Du var elsket - det har jeg aldrig været i tvivl om <3
Sofie

Kun 4 rotter tilbage pt
Kastraten Corvus og pigerne Ducky, Annie & Elvira

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af Lylle My » man jul 14, 2014 11:05 am

Åh, LUX - nu fik du mig til at tude (på den gode måde). Lige pludselig så jeg for mit indre blik i ét glimt hele Ursus' liv fra fødsel til død, og det var så smukt. Ja, han blev ikke så gammel - men alligevel langt ældre, end jeg havde regnet med.
Hans modstandskraft var ikke noget at råbe hurra for... Hvis der kom et udbrud af skab eller forkølelse i buret, var det altid ham, der blev allerkraftigst ramt. Men til trods for dét voksede han sig stor og stærk (og lidt småfed), og blev burets ubestridte alfa, som regerede med en enormt kærlig hånd frem for rå overmagt.

Han er meget savnet i buret, specielt af hans bedsteven Hercules, som fra at have været næstkommanderende er røget ned i bunden af hierakiet - for uden sin gamle ven nægter han pure at kæmpe for sin position i flokken. (always a lover - not a fighter <3)
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

Besvar