Førstegangs rottemor.

Artikler om pasning og pleje af tamrotter, ideer til foder, forslag til forbyggelse af sygdomme, hvilken medicin du plejer at benytte? Tips og ideer, buropbygning osv. Kun fantasien sætter grænsen.

Redaktør: Lylle My

Besvar
Line5363
DTF Forum Medlem
Indlæg: 2
Tilmeldt: tirs jan 10, 2017 2:20 pm

Førstegangs rottemor.

Indlæg af Line5363 » tirs jan 10, 2017 2:47 pm

Ja som overskriften siger, så er jeg blevet rottemor for første gang. Jeg har ønsket mig en rotte i over 13 år og i går kom dagen endelig hvor jeg langt om længe kunne byde en lille pige velkommen til sit nye hjem. Jeg har læst mange bøger og hjemmesider om kælerotter gennem årene og jeg troede at jeg havde 100% styr på det hele, men fordi at det er første gang, så skal jeg jo lige ind i det først og jeg kan ikke lade være med at føle at jeg ikke gør det godt nok (man ønsker jo kun det bedste for sine totter). Så nu vil jeg sætte enorm pris på hvis i vil hjælpe mig med at sætte mig ind i pasning og plejning af min lille prinsesse (skær der meget gerne ud i pap) og guide mig også gerne i hvordan jeg gør hende håndtam. Hun er ca 10 uger og en meget nysgerrig lille dame. Hun kommer gerne hen og hapser godbidder af min hånd inden hun løber hen og spiser dem i fred og hun er heller ikke bange for at snuse til min hånd. Men ja, del gerne så meget med mig som muligt for jeg er i tvivl om det der står i bøgerne er det rigtige.

Ps. En ting der undrer mig er at hun har en lille mave? Altså hun er en fin og slank pige, det er kun maven der strutter på hende, men jeg synes ikke at jeg kan se brystvorter så jeg er i tvivl om hun er gravid?? Hun gik desværre sammen med drenge i plantorama hvor jeg hentede hende, så chancen er der jo.

Louisehw97
DTF Forum Medlem
Indlæg: 15
Tilmeldt: fre okt 14, 2016 3:48 pm
Geografisk sted: Helsingør

Re: Førstegangs rottemor.

Indlæg af Louisehw97 » tirs jan 10, 2017 3:04 pm

Tillykke med din nye pige :)
Er selv førstegangs rotte mor så har lært en masse :)
For det første, en rotte vil altid være ensom alene, det anbefales at have minimum to så de kan holde hinanden ved selvskab og lege sammen, så jeg ville anskaffe mig en veninde til hende :)
Er hun købt i dyrehandel? Jeg har hørt mange der har fået en lille pige hjem fra dyrehandel og så er hun gravid, da de allerede er kønsmodne når de er 5 måneder,så hvis hendes die vorter er meget tydelige vil det nok være et tegn :)
Rotter kan godt blive lidt stress forkølet, det blev mine i hvertfald, og der vil kamille the med lidt honning (ikke varmt men så du kan have en finger i koppen uden at du brænder dig eller det gør ondt) være godt for dem :)
Udover det så giv hende en masse kærlighed og opmærksomhed, så vil du få dobbelt så meget kærlighed tilbage :)

P.s måske eventuelt et billede at hendes mave så de kloge her inde kan se på hende ville være en god ide :D

Alariel
3 Stjernet Rottemedlem ***
Indlæg: 175
Tilmeldt: fre dec 16, 2016 3:01 pm
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: Førstegangs rottemor.

Indlæg af Alariel » tirs jan 10, 2017 4:27 pm

For det første skal hun have en legekammerat, hvis du er så heldig at hun ikke er gravid. Hvis hun viser sig at være gravid så kan du jo beholde en eller to af pigerne fra kuldet. Det sker desværre meget tit at førstegangs rotteejere får en gravid rotte med hjem fra en dyrehandler sammen med en masse dårlig info. Langt de fleste dyrehandlere ved desværre absolut intet om de dyr de sælger.
Apropos misinformation fra dyrehandlere så vil jeg skynde mig at sige at rotter under ingen omstændigheder må gå på savsmuld/spåner. Det er lavet af fyretræ og udover at støve helt vildt så udvikler det også giftige dampe som i sidste ende kan gøre din rotte meget syg og ende i en aflivning (bitter erfaring). Ligeledes er det hø og halm, salt og kalksten de forsøger at få en til at købe heller ikke godt for rotten.
Som basisfoder anbefaler jeg et godt blokfoder der er lavet specifikt til rotter, som f.eks. Altromin. På den måde er du sikker på at dine rotter får præcis hvad de har brug for af næringsstoffer da de ikke kan sortere i det (som de vil gøre med en hamsterblanding) og blive fejlernærede.
Rotter har brug for god plads til at lege og klatre, så et godt og højt bur er et must. De fleste starter med et zeno 2 eller noget i ca. samme størrelse. Og så fylder man på med platforme, hængekøjer, rør og andre ting de kan klatre rundt og lege på (med lidt fantasi kan man bruge de mest mystiske ting i et rottebur). Vær opmærksom på at mange af de gnaverhuse man kan købe i dyrehandlen er lavet af fyretræ - og så er de i øvrigt ret dyre. En plastikkasse med hul i eller en papkasse virker lige så fint og er ikke giftig for dem. Ellers er der sputnik som både kan stå i bunden eller hænge i toppen af buret.
Det er en god idé at undersøge på forhånd hvor den nærmeste dyrlæge med forstand på rotter er og evt. starte en lille dyrlægeopsparing, så er du forberedt hvis der pludselig er noget (eller hvis hun f.eks. viser sig at være gravid og der går noget galt).
Der er helt sikkert en masse andre ting og spørgsmålene skal nok dukke op henad vejen, men det var vist lige de vigtigste starter-råd jeg lige kunne komme på. Det er i øvrigt min opfattelse at folk herinde er rigtig søde til at svare på spørgsmål om alt hvad man kan komme på, og det eneste dumme spørgsmål er det man ikke får stillet, så hellere spørge en gang for meget end en for lidt. ;) Held og lykke med din nye prinsesse og de burkammerater der kommer til. :)

Alariel
3 Stjernet Rottemedlem ***
Indlæg: 175
Tilmeldt: fre dec 16, 2016 3:01 pm
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: Førstegangs rottemor.

Indlæg af Alariel » tirs jan 10, 2017 4:30 pm

Og jeg går ud fra at Louisehw97 ville have skrevet er at de er kønsmodne allerede ved 5 uger, ikke 5 måneder. Det må have været en autocorrect. :)

Line5363
DTF Forum Medlem
Indlæg: 2
Tilmeldt: tirs jan 10, 2017 2:20 pm

Re: Førstegangs rottemor.

Indlæg af Line5363 » tirs jan 10, 2017 4:34 pm

Jeg kan simpelthen ikke finde ud af denne hjemmeside.. er der måske nogen der kan hjælpe mig over facebook i stedet? Det ville være en del nemmere. Jeg kan godt læse jeres svar, men jeg kan ikke svare tilbage og så bliver det bare frustrerende..

Alariel
3 Stjernet Rottemedlem ***
Indlæg: 175
Tilmeldt: fre dec 16, 2016 3:01 pm
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: Førstegangs rottemor.

Indlæg af Alariel » tirs jan 10, 2017 4:45 pm

Det ser da ud til at virke nu. Det med citaterne kan jeg heller ikke finde ud af. :)

Alariel
3 Stjernet Rottemedlem ***
Indlæg: 175
Tilmeldt: fre dec 16, 2016 3:01 pm
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: Førstegangs rottemor.

Indlæg af Alariel » tirs jan 10, 2017 4:48 pm

Jeg kan varmt anbefale facebookgruppen "Tamrotter - opdræt/salg og hyggesnak" hvis du foretrækker facebook. :)

Louisehw97
DTF Forum Medlem
Indlæg: 15
Tilmeldt: fre okt 14, 2016 3:48 pm
Geografisk sted: Helsingør

Re: Førstegangs rottemor.

Indlæg af Louisehw97 » tirs jan 10, 2017 5:56 pm

Gud ja, der skulle stå 5 uger :) tak ;)
Ellers så er "tamrotter i dk" på Facebook også rigtig god :)

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Re: Førstegangs rottemor.

Indlæg af Lylle My » tirs jan 10, 2017 7:01 pm

Ja, tingene er bygget lidt anderledes op hérinde, end de er på facebook. :)

Når du skal svare i tråden, skal du trykke på dén knap lige under eller over alle de andre svar - dér, hvor der står: "Skriv indlæg".


Så åbnes der en svarbox, hvor du kan skrive dit indlæg... og når du har skrevet færdig, trykker du "Udfør". Så bliver dit svar slået op nedenunder alle de andre indlæg i tråden. :)
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

Brugeravatar
Armani
Senior Rottemedlem
Indlæg: 797
Tilmeldt: lør dec 03, 2005 11:45 pm
Geografisk sted: vestsjælland

Re: Førstegangs rottemor.

Indlæg af Armani » ons aug 08, 2018 9:40 am

for at citere trykker i på Quote nede i højre side af en kommentar, så skullen den meget gerne selv citere det og åbne en ny kommentarboks hvor den har smidt kommentaren i vil citere ind i, og så det ellers bare at svare neden under :)

MVH Armani

Brugeravatar
Armani
Senior Rottemedlem
Indlæg: 797
Tilmeldt: lør dec 03, 2005 11:45 pm
Geografisk sted: vestsjælland

Re: Førstegangs rottemor.

Indlæg af Armani » ons aug 08, 2018 9:40 am

Armani skrev:for at citere trykker i på Quote nede i højre side af en kommentar, så skullen den meget gerne selv citere det og åbne en ny kommentarboks hvor den har smidt kommentaren i vil citere ind i, og så det ellers bare at svare neden under :)

MVH Armani

sådan :)

Besvar